Tahini + spinat = sant

Jeg har dilla på dette pålegget for tiden. Ferskt brød med pålegg av sesamfrø, toppet med grønne, ferske blader av spinat. YUMMY!

Tahini er laget av sesamfrø og litt olje. Du kan kjøpe det på butikken i glass. Oftest finner jeg det sammen med de orientalske matvarene, eller også i hylla med spesialkost.

Hjemmelaget tahini?

Har du en foodprocessor kan du også lage tahini selv. Det er ganske enkelt, og det holder seg lenge i kjøleskapet.

Oppskrift og fremgangsmåte kan du lese på bloggen til Jane; Veganmisjonen.

Mens du er der inne, ta en titt på de andre oppskriftene hennes også. Hun inspirerer i massevis!

Sesamfrø

De små frøene er proppfulle av næring. Skal jeg fremhevet et næringsstoff i sesamfrø blir det kalsium, et mineral som særlig er viktig for benhelsen vår. Den største kilden i maten er vanligvis melkeprodukter, og særlig ost. For veganere er det derfor smart å bruke sesamfrø i matlaging, som en god kilde til kalsium.

To skiver hvitost  og to spiseskjeer sesamfrø inneholder omtrent samme mengde kalsium, henholdsvis 164 mg og 195 mg. Beregningene er gjort i matvaretabellen.

image

Bruksområder

Tahini kan brukes til mer enn bare pålegg.

  • Den er en selvskreven ingrediens i hummus.
  • Blandet med litt yoghurt naturell og sitronsaft blir den en frisk dressing.
  • Sammen med banan blir den til snop! Smør litt på hver bananskive.

Vel bekomme!

 

 

 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.