Speilegg, heite bønner og juksebacon

I helgen er det gøy å gjøre noe annet enn til hverdags. Også i matveien, synes jeg. Er du en av mange som er glad i engelsk hotellfrokost med egg, tomatbønner og bacon? Da synes jeg du skal gi denne frokosttallerken også en sjanse – den er minst like smaksrik!

Bønner

Her har jeg brukt hermetiske svarte bønner i stedet for tomatbønner, av den enkle grunn at det ofte i tomatsausen er tilsatt vanlig hvitt sukker. En boks jeg leste på i butikken nylig, inneholdt hele 17 gram sukker. Det er 8,5 sukkerbiter det!! Helsedirektoratet anbefaler som kjent å redusere inntak sukker, og da er dette bytte et smart bytte mener jeg.

I stedet for svarte bønner kan du fint bruke andre bønner som kidneybønner eller stor hvite bønner. Kikerter, røde eller grønne linser smaker også godt til.

Speilegg

Juksebacon

I tillegg har jeg byttet bort bacon med spekeskinke. Saltsmaken er minst like god, og spekeskinken er langt magrere enn bacon. Helsedirektoratet anbefaler at vi reduserer inntak mettet fett i maten vi spiser, med hensyn til å redusere risiko for utvikling av hjerte- og karsykdom.

To skiver bacon inneholder 3,5 gram mettet fett, mens to skiver spekeskinke inneholder 0,3 gram mettet fett i følge beregninger gjort på somebody.no

Bytter du bort 2 skiver bacon med to skiver spekeskinke har du faktisk også mer enn halvert kalorimengden fra kjøttet på frokosttallerken. Det er et nyttig triks for deg som skal ned i vekt. Du steker spekeskinken på samme måte som du steker bacon.

Husk bare at spekeskinke er minst like salt som bacon, så ikke overdriv inntaket av denne heller. Anbefalingen bunner som vanlig ut i kostråd #1 fra helsedirektoratet;

Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet rødt kjøtt, salt og sukker.

FrokosttallerkenFrukt og grønt

På denne frokosttallerken var det ingen spor av frukt og grønt. Hverken bønner eller linser teller nemlig som frukt og grønt i «5 om dagen»-regnskapet. Derfor blandet jeg raskt sammen en grønn styrkedrikk som jeg serverte ved siden av. Et glass ferskpresset juice ville gjort samme nytten. Det er lettere å komme opp i anbefalt mengde frukt, grønt og bær i løpet av en dag, dersom du sørger for å ha litt til hvert måltid.

Frokost på senga

Oppskrift på heite bønner

DETTE TRENGER DU, til 2 porsjoner

  • 1 boks hermetiske bønner
  • 1 ss rapsolje
  • 2 ts tørket krydder – jeg har brukt karri, spisskummin og chilipulver

SLIK GJØR DU

  1. Varm opp stekepannen, og tilsett oljen
  2. Stek krydderet et lite minutt, før du tilsetter bønnene
  3. Stek bønnene gjennomvarme på medium varme. Det tar ikke mer enn et par minutter.

Server sammen med to stekte egg , to skiver stekt spekeskinke og et glass juice eller smoothie hver.

Vel bekomme!

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.