Sommerlig grønn salat

Knasende sprø salat. Perfekt som tilbehør til grillmat, til grillet laks eller til lasagne. Forestiller meg at den vil være magisk ved siden av et par grove knekkebrød  med røkelaks til lunsj også.  Veldig anvendelig salat med andre ord. Du lager den på under 15 minutter.

De norske salathodene er på sitt sprøeste i disse tider, her har jeg brukt norsk crispisalat. Aspargessesongen er vel kanskje på hell? Men de er enda enkle å få fatt i, dog er prisen steget litt igjen i forhold til i høysesongen.

Avocadoen er proppfull av de gode fettsyrene, som vi ernæringsfaglige ofte omtaler som umettet- og flerumettet fett. Dette er en fellesbetegnelse for en rekke ulike fettsyrer, som har noen felles egenskaper rent biokjemisk. Det er overbevisende dokumentasjon for at vi ved å skifte ut mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer kan redusere risikoen for hjerteinfarkt. Matvarer som inneholder mettet fett er for eksempel, melk, rømme, ost, meierismør, kjøttdeig, kjøttpølser, salami (melk og meieriprodukter, kjøtt og kjøttvarer). Kokosmelk og kokosfett går faktisk også inn under kategorien mettet fett.  Disse matvarene er lurt å spise i begrenset mengde, og heller spise mer av oljer, margarin, avokado, nøtter og frø. For ikke å glemme fet fisk! Den eneste kilden vår til et par livsviktige fettsyrer, blant annet omega-3. I Helsedirektoratets kostråd nr. 8 står det;

Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør. En tommelfingerregel er at jo mykere margarin og smør er ved kjøleskapstemperatur desto mer umettet fett inneholder de.

Det er blitt veldig trendy å bruke kokosfett i matlaging. Selv om kokosfettet er biokjemisk unikt, anbefaler helsedirektoratet oss å heller ikke overdrive inntaket av disse fettsyrene, da de også er mettede fettsyrer. Her er en god artikkel som forklarer dette godt. Kanskje vil du også lese «er kokosmelk sunnere en fløte?«.

Litt fett i salaten gjør jobben lettere

Fett skal ikke unngås. Fett er helt nødvendig for kroppen vår, og har mange funksjoner. Litt fettsyrer i en salat hjelper faktisk kroppens celler til å bedre ta til seg enkelte vitaminer som det er flust av i disse herlige salatgrønnsakene. Dryss derfor med god samvittighet litt avokado, nøtter, gresskarkjerner, solsikkefrø eller god olivenolje over salaten.

grønn salat

Oppskrift på sommerlig grønn salat

DU TRENGER

  • 1 hode crispisalat
  • 1 avocado
  • 1 bunt grønn asparges
  • saften av en 1/2 sitron
  • nykvernet sort pepper og bittelitt salt

SLIK GJØR DU

  1. Sett litt vann til kok i en liten gryte
  2. Vask og tørk salathodet
  3. Knekk den nederste delen av aspargesen, og skjær toppen i stykker på 2-3 cm
  4. Kok aspargesen i 1-2 minutter, til den blir knallgrønn. Avkjøl den så raskt i rennende kaldt vann, og tørk den godt.
  5. Del avocadoen i to og grav ut fruktkjøttet i store biter. Jeg bruker bare en skje.
  6. Bland det salat, avocado og asparges, dryss til slutt over sitronsaft, salt og pepper.

Godt tips! Hverken storebror eller lillesøster liker asparges enda, og de styrer derfor unna denne salaten. Sist gang jeg serverte oss voksne denne salaten blandet jeg derfor sammen en boks hver av store hvite bønner og mais i en skål til de små. På toppen ringlet jeg et par dråper mild olivenolje. Bønnene går ned på høykant hver gang jeg serverer de denne kombinasjonen.

Vel bekomme!

grønn salat

 

 

 

 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.