Perfeksjonisme dreper matgleden

sunn middag med halvfabrikat

Jeg synes det er viktig å gi kropp og hjerne de næringsstoffer den har behov for, slik at vi gir barnekroppen mulighet til å utvikle seg best mulig, og den voksne kroppen får vedlikeholdt seg best mulig. Forskning viser at det er mulig.  Forskning viser også at et sunt kosthold kan forebygge en rekke livsstilssykdommer. (1) Et riktig sammensatt kosthold gir oss også de beste forutsetninger for å ivareta god psykisk helse.

MEN! Jeg synes også det er viktig å bevare matgleden. Og med det mener jeg ikke at det er viktig at alle er lidenskaplig opptatt av å selv dyrke frem råvarer, eller er hobbykokker.

Med matglede mener jeg at du kan nyte et måltid, uten å sitte igjen med en følelse av at dette måltidet ikke var «godt nok» fordi det ikke var «sunt nok». Med matglede mener jeg at du vet hva du skal handle når du står i matbutikken, og ikke bare stirrer tomt på butikkhylla fordi du er usikker på hva som er «godt nok» og «sunt nok». Med matglede mener jeg at du kan spise og nyte mat og måltider med god samvittighet.

bilde: daviddewolf.com

Mange typer dietter, råd i ukeblader, artikler i dagspressen og påstander fra «mannen i gata» uten utdannelse innen ernæring gjør det vanskelig for mange å beholde denne matgleden. Mat blir for avansert. Mat blir hokuspokus. Mange matvarer blir stemplet som forbudte og mange matvarer får (ufortjent) godt rykte som «supermat». Hvilket stempel matvaren får, avhenger av hvem sin anbefaling du blir servert.

Jeg har en profesjonsbachelor i klinisk ernæring, en treårig utdanning. En utdanning bygget på evidensbasert kunnskap. Jeg har kunnskap om at mennesker er forskjellige og kan ha ulikt ernæringsmessig behov alt etter alder, aktivitetsnivå og helsetilstand. Mine anbefalinger er lik med helsedirektoratets anbefalinger for et sunt kosthold. Jeg vet også såpass om ernæring, at vi ikke vet alt enda. For dette fagfeltet er stort, og i konstant utvikling!

Jeg opplever ofte i møte med kunder at helsedirektoratets anbefalinger blir stemplet som «utdaterte» og kjedelige. Jeg tenker derimot at; heldigvis(!) er ikke statens kostråd basert på de mange trendene i matveien. Ofte ser jeg at statens kostråd dessverre taper kampen i media sammenlignet med mer kontroversielle kostråd fra «mannen i gata».

Mange ganger når jeg sier «spis litt av alt, alt med måte» er det mange som fniser og uttrykker at da er jeg lite oppdatert på området. Men leser du Nordic Nutrition-Recommendations (NNR) fra perm til perm, og går helsedirektoratets kostråd i sømmene, så vil du også oppdage at «spis litt av alt, alt med måte» er både gyldig og relevant. NNR er resultatet av et nordisk samarbeid om en enorm gjennomgang av relevant forskning innen fagfeltet. De norske kostrådene utarbeidet av helsedirektoratet er basert på NNRs anbefalinger. Helsedirektoratets anbefalinger for et sunt kosthold er altså gitt på bakgrunn av en solid gjennomgang av relevant forskning, og er tilpasset det norske kostholdet.

I Norge  bruker vi blant annet kostholdsundersøkelser til å kartlegge nordmenns spisevaner. På den måten danner vi oss et bilde av hvilke utfordringer vi står overfor i nåtiden. Disse kostundersøkelsene gir oss en pekepinn i forhold til hvilke matvarer vi på landsbasis bør spise mer av, og hvilke matvarer vi på landsbasis bør spise mindre av for å bidra til vekst, utvikling og god helse i befolkningen. (2)

Helsedirektoratets kostråd er forenklet ned til 12 konkrete anbefalinger:

  1. Spis variert
  2. Hold energibalansen
  3. Spis minst fem om dagen
  4. Spis grove kornprodukter
  5. Spis fisk oftere
  6. Velg magert kjøtt
  7. Velg magre meieriprodukter
  8. Velg matoljer og myk margarin
  9. Spis mindre salt
  10. Mindre sukker til hverdags
  11. Velg vann som tørstedrikk
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag

sunn middag med halvfabrikat

Jeg prøver med denne bloggen å formidle at sunn mat ikke trenger være avansert. Sunn mat trenger ikke være dyrt. Sunn mat trenger ikke være fancy. Sunn mat er mer enn supermat. Sunn mat trenger ikke være altoppslukende. Sunn mat tar ikke en hel formiddag å tilberede.

Et sunt kosthold innebærer ikke at du KUN skal spise det samfunnet har stemplet som sunt, og ALDRI spise det samfunnet har stemplet som mindre sunt. For å sette det litt på spissen; gulrot er ikke usunt, bare fordi grønnkål har fått stempelet «supermat».

Et stadig tilbakevendende tema når jeg kostveileder er; hvordan rekke å servere familien sunn middag når det skal gå fort i hverdagen? 12.01.2017 arrangerte Orkla et frokostseminar hvor de presenterte resultatene fra Orkla Matbarometer. Et av resultatene var blant annet:

«8 av 10 norske forbrukere mener det er greit å bruke ferdigmat og halvfabrikata, men tror ikke det er like sunt som hjemmelaget mat. Mest skeptiske er kvinner. 

Norske forbrukere er mer positive til å bruke ferdigmat eller halvfabrikata enn forbrukere i Norden for øvrig. Mest skeptiske er svenskene. Det er likevel en oppfatning også blant norske forbrukere at industriprodusert mat inneholder mer sukker, dårlige råvarer og mye kunstige tilsetningsstoffer, sammenlignet med hjemmelaget mat.» (3)

Av dette leser jeg at 8 av 10 norske forbrukere serverer ferdigmat eller halvfabrikata, men tror ikke dette er godt nok. Det synes jeg er så trist! For hva skjer med matgleden når man føler man ikke gjør det godt nok? Er det egentlig så vanskelig å lage en rask middag som lever opp til anbefalingene for et sunt kosthold, med halvfabrikata og ferdigmat som verktøy?

Dette serverte jeg familien på mandag, med GOD samvittighet:

sunn middag med halvfabrikat

Følg gjerne @mittsunnekjokken på Instagram, eller Mitt sunne kjøkken på Facebook så skal jeg dele flere snarveier til sunn mat med deg der fremover 🙂

 

Kilder:

(1) https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf

(2) https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/tall-og-undersokelser-om-ernering

(3) http://www.orkla.no/Presserom/Nyheter/Tror-ikke-ferdigmat-er-like-sunt-som-hjemmelaget-mat

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.