Oransje frokostjuice

ferskpresset appelsinjuice

En perfekt start på dagen spør du meg! Passe søt og passe syrlig. Og så er den en skikkelig «boost» til immunforsvaret. Du kan enkelt tilpasse den så den blir din favorittjuice også,  bare prøv deg litt frem med mengde sitron og ingefær til du finner din foretrukne balanse.

Så lett kan det være å dekke to av dine «5 om dagen» allerede til frokost!

Har du ikke juicemaskin? Ikke jeg heller. Men jeg har en foodprosessor med juicesentrifuge. Fortvil ikke, en blender duger også! Kjør den på max i 2-3 minutter. Du kan eventuelt sile juicen for fruktkjøtt etterpå, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Oppskrift følger under bildet.

Appelsin og gulrotjuice

Oppskrift på frokostjuice

DU TRENGER, til 2 glass

  • 2 appelsiner
  • 2 gulrøtter
  • ca 1 cm fersk ingefær
  • ca 0,25 stk sitron

SLIK GJØR DU

  1. Skrell ingefær, gulerøtter og appelsiner. Jeg må dele mine appelsiner i fire for å få plass i foodprosessoren min. Skal du lage juicen i en blender trenger du ikke skrelle appelsinene, bare del dem i  to og press fruktsaften direkte i blenderen. Bruk en sitruspresse om du har. Ingefæren vil det være lurt å rive før du har den i blenderen sammen med resten av ingrediensene.
  2. Ha alt i foretrukket maskin, og kjør til all væsken er trukket ut av gulrøttene, eller til alt er skikkelig godt blandet.
  3. Smak til med saft av sitron.
  4. Nytes best fersk og med et par isbiter.

Appelsin og gulrotjuice

Godt tips! For enda større «boost» til immunforsvaret tilsett 0,5 teskje gurkemeie. Det setter fint lite smak, men gir juicen en enda kraftigere farge – og dermed gir den oss også enda flere antioksidanter som beskytter mot sykdom.

Vel bekomme!

(Juiceoppskriften er inspirert av en oppskrift på matbloggen til  Linda Stuhaug)

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.