Knask i vei

Endelig kommer muffinbrettene mine til nytte! En morsom vri på den tradisjonelle brødskiva til kvelds. Her har jeg brukt

  • ristet rugbrød
  • hummus (oppskrift under)
  • ovnsbakt gresskar
  • gulrot i staver
  • blomkål
  • stangselleri

Mat smaker ofte bedre når den er servert på en delikat måte. Det er også tilfelle at vi spiser mer frukt og grønnsaker når vi får det servert oppskåret.

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser minst 5 porsjoner grønnsaker,  frukt og bær hver dag. Det tilsvarer omtrent 500 gram per dag, og med fordel en fordeling på 50/50 av frukt/bær og grønnsaker.hva-er-5-om-dagen12

I den nasjonale kostholdsundersøkelsen blant voksne Norkost 2010–11 viser tallene at bare 20 prosent av de voksne spiste anbefalt mengde grønnsaker, frukt og bær. Den siste rapporten utgitt av Helsedirektoratet «utviklingen i norsk kosthold 2014» viser at inntaket er økt noe i de senere år, men flertallet er ikke oppe i anbefalt mengde allikevel.

På denne årstiden er kveldene lenger, og det kan jo gi oss en fin anledning til å knaske i mange gode grønnsaker og frukter mens vi ser TV, leser en bok eller bretter tøyvasken. Server gjerne kveldsmaten på et fat av et slag, og husk at innholdet kan du variere.

OPPSKRIFT PÅ HUMMUS

DETTE TRENGER DU til 2 porsjoner

  • 1 boks (175g) hermetiske kikerter
  • 1 fedd hvitløk, hakket
  • 1 ts malt spisskummin
  • 1 ss tahin (pure av sesamfrø. Fås kjøpt på helsekost eller velassortert daglivare)
  • 2-3 ss vann
  • 1-2 ss sitronsaft

SLIK GJØR DU

  1. Bland alt bortsett fra sitronssaft i en foodprossessor og kjør til en jevn mos. En stavmikser vil også fungere ypperlig til dette.
  2. Tilsett eventuelt litt mer vann til hummusen får en kremet og fin konsistens.
  3. Smak til med sitron til slutt.

Tips! Resten av hummusen kan du ta med i matpakken neste dag. Godt og proteinrikt pålegg.

Forslag til andre ting å fylle småskålene med

  • most avokado (eller guacamole)
  • dip av kesam og spisskummin
  • tomatsalsa
  • kokt egg i båter
  • agurk i staver
  • kålrot i staver
  • sukkererter
  • cherrytomater
  • paprika i staver
  • ringer av søtpaprika
  • hermetiske hele vannkastanjer
  • oliven
  • druer
  • eplebåter med kaneldryss
  • vaniljekesam (som dip til eplebåtene)
  • melon i skiver
  • mango i terninger
  • fersk ananas i skiver
  • ferske bær
  • fiken
  • en liten neve usalta nøtter

Vel bekomme!

 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.