2 Comments

Kikertpannekaker

Disse lekre og superenkle pannekakene passer både som frokost, lunsj og middag! I tillegg smaker de fantastisk godt etter en treningsøkt.

De er laget av kikertmel. Helt ærlig var det noen melrester jeg hadde stående etter å ha prøvd ut en oppskrift for lenge siden, som er grunnen til at jeg tilfeldigvis kom over disse pannekakene på bloggen til ernæringsfysiologen i Sprudlende Sunn. Og tenk – jeg har kjøpt mer kikertmel etter dette!

Det er så enkelt å blande sammen denne pannekakerøra at det vel nesten ikke kan kalles en oppskrift. Som de fleste pannekakerørene blir også denne best dersom den får stå minst 30 min før du steker den.

Jeg synes det er lettest å lage røra kvelden i forveien, så står den klar til bruk i kjøleskapet. Særlig når vi skal ha pannekaker til frokost – for da er vi sultne alle mann når vi først kommer inn på kjøkkenet!

Faktisk inneholder denne pannekakerøra bare en tredjedel av kaloriinnholdet sammenlignet med en tradisjonell pannekakerøre av fint mel, egg, sukker og melk. Kikertpannekakene inneholder i tillegg flere proteiner, samt mer kostfiber en de tradisjonelle pannekakene. Sist men ikke minst er kikertmel glutenfritt, for deg som har cøliaki.

Pannekakene blir ikke søte, noe som gjør at de passer godt til middag med alt mulig slags fyll. De kan faktisk også være en kjempegod og rimelig(!) erstatning til de ferdigkjøpte tacolefsene! Med litt krydder som spisskummin, chili, koriander eller curry kan du også enkelt smaksette pannekakene til din middag.

Ønsker du litt søtere pannekaker til frokost er det bare å tilsette litt sukker, søtstoff, kardemomme, vaniljesukker eller vaniljefrø (fås kjøpt på helsekost) til pannekakerøren.

Kikertmel får jeg kjøpt i en asiatisk matvarebutikk i Stavanger sentrum. Det koster ikke mange tierne for en stor pose, som utelukkende inneholder malte kikerter. Oppskrift under bildet.

IMG_6166

Oppskrift på kikertpannekaker

DETTE TRENGER DU, til 2 pannekaker

  • 1 dl kikertmel
  • 1 dl vann
  • eventuelt krydder etter ønske og smak
  • olje til steking

SLIK GJØR DU

  1. bland sammen mel, krydder og vann
  2. la røren stå i kjøleskapet over natten
  3. stek pannekakene i litt olje på medium varme
  4. fyll med ønsket fyll – og nyt!

Forslag til middagsfyll (som på bildet over)

  • kylling i strimler, les hvordan du helsteker kylling i dette innlegget.
  • grønnkål
  • rødkål
  • yoghurt naturell
  • chilisaus

Forslag til frokostfyll

  • cottage cheese
  • revet eple
  • eple skåret i tynne skiver
  • eplemos (eller litt most banan)
  • kanel

Godt tips! Stek et par kikertpannekaker, som du fyller med rester av middagen. Da har du noen herlige wraps klare til matpakken neste dag! Fin måte å få utnyttet restematen på.

Vel bekomme!

2 Comments

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.