Hjemmelaget iste

Iste

Med det samme temperaturen begynner å minne litt om sommer får jeg lyst til å drikke iste. Visste du at grønn te inneholder antioksidanter? En gruppe plantestoffer som kalles polyfenoler. Og disse er faktisk kjent som svært effektive mot utvikling av hjertesykdom og kreft.

Kanskje har du også hørt at nordmenn i gjennomsnitt får flest av sine daglige antioksidanter fra kaffe? Hvit og sort te inneholder også antioksidanter. Så vi skal nyte både kaffe og te med god samvittighet med andre ord.

Denne isteen trenger ikke kokes under tilberedningen. Den skal bare stå å trekke noen timer, gjerne over natten. Bruk for eksempel grønn te som base, men tilsett gjerne et par skiver sitron eller fersken hvis du vil sette litt annen smak på den.

Hvorfor lage iste selv?

Mest fordi det er godt 🙂 Hvis du vanligvis pleier kjøpe iste ferdig på butikken, har du sikkert lagt merke til at det finnes varianter både med og uten sukker. Noen varianter inneholder mye sukker, andre litt mindre. Les ingredienslistene og næringsdeklerasjonene for å finne ut hvor mye sukker din favoritt inneholder. Det kan være så mye som opptil 10 sukkerbiter i en halv liter iste!


iste

Iste_3

Oppskrift på hjemmelaget iste

1 liter

DU TRENGER

  • En beholder som rommer 1 liter vann
  • Et tefilter eller bare et vanlig kaffefilter. Har du grønn te i porsjonsposer, kan du bruke 2 poser te på en liter vann. (Tefilteret på bildet under er kjøpt hos Søstrene Grene)
  • 1 liter kaldt vann
  • 2 ss grønn te
  • 1-2 ss lønnesirup
  • 2 skiver økologisk sitron eller 1/2 fersken i skiver (valgfritt)

SLIK GJØR DU

  1. Fyll te i tefilteret og putt det i beholderen med vann. Tilsett eventuelt et par sitronskiver eller ferskenskiver her hvis du ønsker litt annen smak på teen.iste
  2. Sett beholderen i kjøleskapet over natten.
  3. Neste morgen fjerner du tefilteret og fruktskivene.
  4. Like før servering tilsetter du lønnesirup i flasken, skrur korken godt til og rister litt på flasken.
  5. Hell i glass som du eventuelt pynter med noen ferske skiver fersken eller sitron. Eller litt mynte, som på bildet på toppen av siden.
  6. Nytes best i solskinn 🙂

Vel bekomme!

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.