Energikuler med sjokoladesmak

Jeg er i godt i gang som fulltidsstudent igjen. Er du oppmerksom har du kanskje lagt merke til at jeg har fjernet fanen her på bloggen om kostveiledning? Det er fordi jeg nå tar færre oppdrag. Foredrag og smakeverksted arrangerer jeg på bestilling. Ta gjerne kontakt hvis det høres interessant ut.

Tilbake på skolebenken går semesteret like fort som forrige gang jeg studerte, og jeg er allerede godt i gang med forberedelsene til eksamen. Under lange leseøkter er det både viktig og godt med påfyll av energi. Et raskt blikk rundt meg i lesesalen, og jeg ser masse vannflasker og kaffekopper. Jeg ser også mange brusflasker i tillegg til både sjokolademuffins , smågodtposer og sjokoladepapir. Jeg har prøvd og jeg prøver jevnlig, jeg også. For det er ofte at sjokolade er det jeg har mest lyst på – og jeg gjør stadig erfaringer med at energien den gir meg fort forsvinner igjen…

Det er skikkelig smart når du skal prestere  å gi kroppen god mat – enten det er på jobb, skole, i idrett eller på hjemmefronten.  Eller kanskje til og med på flere av disse områdene samtidig? Når jeg sier god mat tenker jeg på ernæringsmessig god mat: sunn mat. Mat med nyttig innhold. I tillegg skal det smake godt.

bilde: daviddewolf.com
bilde: daviddewolf.com

Men hva er smart å spise da?

  1. Spis variert.
  2. Ikke hopp over måltider, og spis skikkelig mat.
  3. Drikk vann.

1: Spis variert.

Det trenger ikke være avansert det du spiser til hverdags. Spis grove kornprodukter, poteter og fullkornspasta og ris. Spis frukt, bær og mange grønnsaker. Spis egg, rødt kjøtt og kylling. Spis rød fisk og hvit fisk. Kanskje skal du ta tran? Smør skiva med et tynt lag plantemargarin eller en stripe majones. Spis magert kjøttpålegg, ost og fiskepålegg. Topp knekkebrødet med noen ringer paprika. Drikk mager melk, og nyt magre meieriprodukter som for eksempel cottage cheese, kesam og yoghurt naturell. Spis nøtter, litt tørket frukt og enda litt flere grønnsaker.

Her er link til en fin brosjyre med god oversikt over Helsedirektoratets kostråd. Synes du det er vanskelig å finne frem til hvor mye mat du egentlig har bruk for, kan jeg anbefale deg å leke deg litt i en kostdagbok som SomeBody.

2: Ikke hopp over måltider, og spis skikkelig mat.

Ikke la deg rive med av hverdagens gjøremål eller timene som flyr. Stopp opp, og få deg en matbit 4-5 ganger i løpet av en dag. Kropp og hjerne har det godt med jevnlig påfyll. Slik kan du også forebygge at du «ramler» over chipsposen når kvelden kommer. Med jevnlig påfyll skikkelig mat (som nevnt i punkt 1) sikrer du også kroppen verdifulle næringsstoffer, som er nødvendige for å prestere best.

3: Drikk vann

Vann er den ultimate tørstedrikken. Sannsynligvis trenger du et sted mellom 1,5 og 3 liter vann hver dag avhengig av kroppsvekt og aktivitetsnivå. Ha en vannflaske med deg på kontoret, på trening eller foran deg i forelesning. Lag deg en vane med at du drikker minst ett glass vann til hvert måltid.

Hva med sjokoladesuget da?

Når søtsuget melder seg en mandag er det andre gode alternativer. Under bildet er oppskriften på noen fantastiske energikuler som smaker like godt som brownies. Herlig, herlig, herlig godteri! Fra disse kulene får du blant annet kostfiber, kalium, omega 3, kalsium, jern og magnesium tilført kroppen. Fra smågodtet derimot får du sukker, fargestoffer, fortykningsmiddel og konserveringsmidler. Hva tror du kroppen din kjører best på i lengden? 🙂

energikuler

energikuler

Oppskrift på 15 energikuler

DU TRENGER

  • 10 små dadler uten sten
  • 1  dl valnøtter (eller de nøtter du har i skapet)
  • 3 ss kakaopulver
  • 3 dråper stevia med hasselnøttsmak (kan sløyfes)
  • 1-2 ts vann

SLIK GJØR DU

  1. Ha alle ingredienser, bortsett fra vann, i en foodprosessor eller stavmikser.
  2. Kjør til en glatt masse.
  3. Tilsett vann litt og litt, til du får en litt klissete konsistens som er lett og forme til en kule.
  4. Form til 15 kuler.
  5. Rull de eventuelt i ønsket pynt: lakrispulver, kakaopulver, kokosmasse, hempfrø, malte pistasjnøtter, knuste frysetørkede bær. «Bronsestøvet» jeg har brukt på bildene over kom jeg over i butikkhylla på Meny.

Vel bekomme!

energikuler

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.