Daddelmarsipan

daddelmarsipan

Påsken er forbi, men marsipan smaker like godt!

Dette godteriet er ikke tilsatt sukker, og er i stedet søtet med naturlig sukker fra dadler. Konsentrert fruktsukker i tørket frukt fører til rask blodsukkerstigning det også, men i motsetning til sukker inneholder dadlene byggeklosser som kroppen kan nytte seg av. Sukker/farin består på den andre siden utelukkende av karbohydrater (altså energi) og ikke noe annet. Vet du at blodsukkeret stiger langsommere hvis du spiser et sammensatt måltid (med protein, fett og karbohydrater) versus et måltid bare bestående av karbohydrat?

La oss for eksempel si du spiser et eple. Eplet inneholder 10 g karbohydrater, og bare spor av proteiner og fett. Da vil blodsukkeret ditt komme til å stige forholdvis raskt (for deretter å falle like raskt, høyst sannsynlig). Dersom du spiser et eple og 10 mandler derimot, vil blodsukkeret ditt stige jevnere, og sannsynligvis også falle jevnere. For mandlene tilfører måltidet både fett og proteiner.

Det samme blir gjeldende for daddelmarsipanen:  I en daddel er det bittelitt protein og fett i tillegg til karbohydrater.  En daddel inneholder videre godt med kostfiber, og  noe vitaminer og mineraler. Også har du nøttene da, proppfulle av fett, vitaminer og mineraler. Altså er daddelmarsipan snillere mot blodsukkeret, og langt mer næringsrikt og nyttig for kroppen enn en plate melkesjokolade for eksempel 🙂

daddelmarsipan

Små svingninger i blodsukkeret, selv innenfor normalområdet kan påvirke både konsentrasjonsevne og prestasjonevne. Derfor kan vi ha godt av å tilstrebe et stabilt blodsukker gjennom dagen, uten store svingninger opp og/eller ned.

Men husk. Nøtter er rike på energi (kalorier). Det samme er dadler. En kalori er en kalori, enten den er sunn eller usunn. Så hvis du er i gang med en vektreduksjon, er det lurt å begrense porsjonsstørrelsen av denne smaksfulle daddelmarsipanen. Pakk de i fine porsjonsbokser for eksempel. Oppskrift følger etter bildet!

daddelmarsipan
Laget marsipan til påske, som vi pyntet med litt kakepynt. Falt i smak hos store og små!

Oppskrift på daddelmarsipan, 2 tykke pølser.

DU TRENGER

  • 200 g skåldede mandler
  • 100 g saftige dadler uten stein
  • evt. 1 ss vann
  • 100 g mørk sjokolade, sukkerfri hvis du foretrekker det
  • Hakkede pistasjnøtter til pynt

SLIK GJØR DU

  1. Kjør mandlene til fint mel i en foodprosessor.
  2. Ha dadlene sammen med mandlene, og kjør det videre til massen ligner grov marsipan.
  3. Tilsett vann dersom massen ikke henger godt sammen. Det vil avhenge litt av hvor saftige dadlene er.
  4. Kna massen sammen for hånd til slutt, og rull massen til 2 tykke pølser.
  5. Legg marsipanen i kjøleskapet mens du smelter sjokolade over vannbad.
  6. Dypp (eller pensle) marsipanpølsene i (med) sjokolade, og dryss over finhakkede nøtter.
  7. Marsipanpølsene bør oppbevares i kjøleskapet. Skjær i skiver ved servering.

Kilde: bama.no

Vel bekomme!

daddelmarsipan
Massen før jeg tilsatte litt vann
daddelmarsipan
Massen etter jeg tilsatte vann – nå kan den formes til pølser.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.