5 om dagen i desember

kostveiledning stavanger

Frisklivssentralen i Sandnes har utfordret sine følgere på Facebook til å delta i en litt annerledes adventskalender enn mange andre; de utfordrer oss til å spise 5 om dagen og til å være i daglig aktivitet i 30 minutter hver dag. Dette synes jeg var en fantastisk fin tilnærming til adventtiden julekos! 🙂 Jeg skal for all del også nyte pepperkaker og julebrus, men ikke på bekostning av mine 5 om dagen. Jeg har tatt utfordringen! Blir du også med??

Dette er altså bakgrunnshistorien til dagens blogginnlegg. Her kommer litt fakta for den nysgjerrige:

Helsedirektoratet anbefaler i kostrådene sine at man spiser et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter.   Frukt, bær og grønnsakers evne til å dempe oksidative stress og betennelsesreaksjoner er mekanismer som er satt i sammenheng med den gunstige effekten av frukt, bær og grønnsaker. Frukt, bær og grønnsaker og nøtter er også rike på kalium og andre faktorer om kan bidra til å redusere blodtrykket. Høyt blodtrykk er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. En annen mulig mekanisme ved høyt inntak av frukt, bær og grønnsaker er at inntaket av disse matvarene ofte vil være på bekostning av andre matvaregrupper som eventuelt kan øke risiko, enten direkte eller via økt risiko for overvekt og fedme. Nøtter er rike på fotokjemikalier og umettede fettsyrer som kan bidra til å redusere mengden kolesterol i blodet vårt. Høyt kolesterol i blodet er en risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Vi skal bare huske på å velge usalta nøtter til hverdags, og huske på at nøttene inneholder mye energi.  (kilde: Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer)

Her er anbefalingene som gjelder for 5 om dagen, illustrert med bilder:

En porsjon tilsvarer omkring 100 gram som f.eks. kan være en blandet salat, en gulrot, brokkoli eller blomkål som tilbehør til middagen, en middels stor frukt (eple, pære eller appelsin), eller en liten bolle med bær.

asparges

Maksimalt et glass juice kan inngå som én porsjon.

ferskpresset appelsinjuice

Det anbefales at alle bør spise minst fem porsjoner til sammen, dvs. minst 500 gram grønnsaker, frukt og bær hver dag.  For å gjøre det enkelt, tenk at en porsjon er 1 neve  som på bildet over.

fem om dagen
Bilde lånt fra: frukt.no

Barn anbefales også å spise 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. Men en porsjonsstørrelse for et  barn er ikke fullt 100 gram. Tenk også til barn at 1 neve er en av 5 om dagen. Dette er en fin tilpasning til kroppsstørrelse, da barnes neve vokser med alderen.

Bilde lånt fra: matgladebarn.no

Omkring halvparten av inntaket bør være grønnsaker, og omkring halvparten frukt og bær.

Bilde lånt fra: matportalen.no

Det anbefales at man spiser variert, at man velger grønnsaker, frukt og bær med forskjellige farger (inkl. røde, grønne, gule, hvite, blå/fiolett og oransje), og at tomater og grønnsaker i løkfamilien inngår i kostholdet.

Friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede (dvs. bearbeiding med koking, mikrobølgeovn, baking og steking) grønnsaker, frukt og bær kan inngå som del av anbefalingene.

Tørket frukt kan også inngå som en del av anbefalingene, men porsjonsstørrelsene bør justeres ned, og man bør velge produkter som ikke er tilsatt sukker.

Det anbefales at et moderat inntak av nøtter inngår i et variert kosthold. Nøttene bør være usaltet. Nøtter kommer i tillegg til de anbefalte fem porsjonene med grønnsaker, frukt og bær. Nøtter har et høyt energiinnhold, og et høyt inntak kan bidra til vektoppgang.

Så lett får du i deg «5 om dagen»

La frukt, bær og grønnsaker være en naturlig del av hvert måltid. Til frokost kan du ha bær på havregrøten eller friske grønnsaker på brødskivene, til lunsj kan du lage suppe eller smoothie, til middag kan du ha salat ved siden av og til kvelds kan du ha avokado på brødskiven eller omelett med grønnsaker. Maten både ser bedre ut og smaker bedre med frukt, bær og grønnsaker til.

råkost med rødbete

Kilde: Kostråd: Fem om dagen. FRUKT.no

Trenger du litt inspirasjon? 

SLIK GJØR DU

  1. Klikk på kategorien 5 om dagen til høyre her på denne siden, og klikk deg litt rundt i oppskriftene på bloggen min. Se litt på bildene i alle fall.
  2. Følg Mitt sunne kjøkken på Facebook
  3. Følg  Mitt sunne kjøkken på Instagram – jeg kommer til å dele bilder av noen av mine porsjoner frukt og grønt i desember.

Måtte du og dine gå en fantastisk adventstid i møte!  🙂

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.